Mark X / S-type / 420 (1961 - 1970)

 

 Jaguar Mark X

De Mark X was de grootste Jaguar aller tijden met zijn gewicht van 1.880 kilo, lengte van 5,13 meter en een breedte van 1,93 meter. De lompheid van de Mark X werd verborgen door slimme details en de lijnen waren veel lager en slanker dan die van de Mark IX. Voor deze auto gaat zeker de slogan 'Grace, Space and Pace' op, die Jaguar tot in de jaren zestig gebruikte voor haar topmodellen .
Gelijkertijd met andere modelwijzigingen werd de Mark X in oktober 1966 omgedoopt in 420G. Die nieuwe naam bracht geen mechanische wijzigingen met zich mee, maar wel kleine veranderingen aan binnen- en buitenkant. Zo kreeg de grille bijvoorbeeld een prominente centrale spijl en kwamen er aanvullende clignoteurs in de zijkanten van de voorschermen. Een flinke verchroomde zijstrip kwam op auto's die in één kleur gespoten waren en er was een beperkte keus uit two-tone spuitwerk.

 

 Jaguar S-Type

Jaguar zocht in zijn expansieperiode van de jaren 60 andere delen van de markt en het was duidelijk dat er tussen de grote Mark X en de compacte en sportieve Mark 2 een gat zat. In het stramien van het streven naar zo laag mogelijke algehele bedrijfs- en productiekosten lag het voor de hand dat er een tussenmodel moest komen: de S-Type. Aan de voorzijde leek de wagen op afstand een Mark 2 en aan de achterkant was de S-Type afgeleid van de Mark X. 

 

 Jaguar 420

De 420 was een afgeleide van de S-Type met zijn zelfde middenstuk en achterkant. De voorkant had echter meer van de Mark X weg met zijn plattere schermen en motorkap, 4 koplampen en plompere grille. De Jaguar 420 was de eerste auto die in de badge-engineering-politiek als Daimler werd aangeboden. De Daimler-klant kon een Daimler Sovereign bestellen en kreeg dan dezelfde wagen met een ander merklogo erop (zelfs op de motor).

 

Maak een nieuwe keuze:

 

 

 

Terug naar boven.

 

Bron: 'Jaguar, het complete overzicht' door Nigel Thorley en Oldtimer Catalogus