Diederiks technische vraagbaak

 

Uitlaatspruitstuk lekkage

 

Vraag
Een veelvoorkomend verschijnsel is lekkage van het uitlaatspruitstuk van de Jaguar XJ. Het gaat dan vooral om de type's met de 3.2, 3.6 en de 4.0 L motor. Een lek uitlaatspruitstuk uit zich vooral bij een koude motor door een flodderend geluid tussen de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk.

 

Antwoord
In bijna alle gevallen is dan een krom getrokken aanlegvlak van het uitlaatspruitstuk die tegen de cilinderkop gemonteerd de oorzaak. Bij een koude motor is de "kier" die dan ontstaan is tussen het uitlaatspruitstuk en de cilinderkop het grootst zodat het geluid dan het best te horen is. Bij een warme motor is het metaal weer iets uitgezet zodat het geluid wat minder goed te horen is. De belangrijkste oorzaak van het kromtrekken en dus het lekken van het uitlaatspruitstuk is het aantal bouten waarmee het spruitstuk tegen de cilinderkop is gemonteerd. Bij de Jaguar XJ 40 met vooral de eerder genoemde motoren zit ieder uitlaatspruitstuk slechts met 4 bouten vast. Bij de Jaguars met 'XK' -motoren bijvoorbeeld worden 8 bouten gebruikt. De latere X300 series (vanaf 1995) hebben echter wel weer meer bouten.

Nog een belangrijke oorzaak is het voortdurend veel vermogen vragen. Er is dan een nog groter verschil tussen 'koud' en 'warm' zodat het uitlaatspruitstuk nog verder uitzet bij een warme motor en weer krimpt bij een koude motor.

Het kromtrekken van het uitlaatspruitstuk is vaak zo erg dat de pakking weinig invloed meer heeft. Regelmatig komt het ook voor dat de spruitstukken scheuren. In de meeste gevallen kan het spruitstuk dan nog wel gelast worden met een koolstofhoudende elektrode, maar het risico dat het opnieuw scheurt blijft aanwezig.

 

Bij demontage van de uitlaatspruitstukken is de lekkage goed te zien aan de zwarte uitlaatgassporen helemaal tot de buitenkant van het aanlegvlak. Door de zijkant van een vlakke metalen liniaal op het aanlegvlak van het uitlaatspruitstuk te houden is goed te zien dat het spruitstuk krom is. Dit kan vaak wel meer dan een aantal millimeters zijn.

 

De beste, maar ook de duurste is om het spruitstuk(ken) te vervangen door nieuwe exemplaren. Deze zijn voor zover bekend alleen origineel te koop en kosten ongeveer zo'n euro 300 exclusief B.T.W. per stuk. Ook is het natuurlijk mogelijk om goede gebruikte exemplaren te monteren, maar deze zijn vanwege het veelvoorkomende euvel van kromtrekken en scheuren moeilijk te vinden. De goedkoopste oplossing is het zogenaamde 'vlakken' van het uitlaatspruitstuk. Dit gaat hetzelfde als bij een cilinderkop vlakken op een speciaal daarvoor bestemde bank. Er zijn vele revisiebedrijven die dat doen.

 

Bij montage van de spruitstukken moeten uiteraard nieuwe pakkingen en ook de asbestringen van de uitlaatvoorpijpen vervangen worden. Ook is het raadzaam om nieuwe messing uitlaatmoeren op de voorpijp en nieuwe veerringen op de cilinderkop te monteren. De uitlaatmoeren dienen met beleid kruislinks aangedraaid te worden. Het beste is om deze moeren na een paar honderd kilometer nog eens na te trekken.

 

Bij de latere modellen van de Jaguar X300 zoals eerder genoemd zijn verbeteringen in de vorm van meer bouten toegepast. Ook daar kunnen nog wel problemen voorkomen omdat het hele gewicht van de uitlaat en de katalysator uiteindelijk aan het spruitstuk hangt en kantelt tijdens acceleratie. Het verkleuren van de chromen sierplaat boven de uitlaatspruitstukken kan ook een indicatie zijn van een lek uitlaatspruitstuk. De warme uitlaatgassen blazen dan tegen de onderkant van de plaat zodat de plaat door de extra plaatselijke hitte een heel kleurenspectrum kan krijgen.

 

Deze reparatie is met enige sleutelervaring goed zelf uit te voeren en vergt enkele uren.

 

Terug naar boven.

  Zoeken

 

 

 


 

  Onderwerpen (alfabetisch)
» 220 km/h langdurig in een Jaguar XJ12 SI
» Accu
» Airco / verdamper XJ40
» Airco kapot na stallingsperiode
» Autobrand voorkomen
» Banden
» Beslagen voorruit bij ingeschakelde airo
» Bougies
» Brand voorkomen in V12-injectiemotor
» Brand: voorkomen, oorzaken en blussen
» Brandstofmengsel te rijk bij koude start
» Cardanas: kruiskoppelingen vervangen
» Concours regels JDCH
» Condensvorming op de voorruit
» Contactpunten vervangen
» Controlelampje ABS antilock failure
» Daimler XJ serie I met middenmotor
» Dry Sump motoroliesmeersysteem
» Dynometer
» Elektronische ontsteking MK 2
» FEHAC nieuws
» Hoofdkoppelingcylinder-revisie
» Kentekenplaten per 01-02-2000
» Kilometerteller afstellen
» Kilometerteller repareren (Smith Z.46588 860)
» Koelvloeistof
» Koplampen XJ 40: van vierkant naar rond
» Koplamphoogte afstellen
» Luchtfilter
» Motor V12 - algemene beschrijving
» Motor XK - algemene beschrijving
» Motorschade bij Jaguar V12 en de oorzaak
» Nieuwe remvloeistof
» Noodzakelijk onderhoud van de airco
» Olie Borg Warner automatische versnellingsbak
» Olie voor Jaguar 3.8 S met overdrive
» Onderhoud klassieke auto
» Ontsteking
» Over- en onderstuur
» Overdrive. Hoe werkt het en welke storingen kunnen optreden?
» Pech onderweg voorkomen
» Radiatordop
» RDW keuring en APK anno 2011
» Rembekrachtiging
» Remlichtschakelaar MK II vervangen
» Remmen MK II ombouwen naar moderne remmen
» Remsysteem ontluchten
» Remvloeistof - diverse vragen
» Restauratie Mark II met foto's
» Restauratiestip 2
» Restauratietips 1
» Revisie hoofdkoppelingscilinder
» Revisie Hoofdkoppelingscilinder (dec 09)
» Richtingaanwijzer Mark VII
» Roest in deuren Mark I en II
» Sensorstoring bepalen met VCM-systeem
» Storing in Ecu
» Stoterbussen XK en loszittende geleidebussen
» Stuurhuis dat lekt bij Jaguar S-Type
» SU carburateur (constant vacuĆ¼m carburateur)
» Supercharger (meer vermogen bij standaardmotor)
» Thermostaat
» Uitdeuken zonder spuiten
» Uitlaatspruitstuk lekkage
» Veiligheid voor alles
» Veiligheidsgordel verplicht?
» Versnellingsbak zorgt voor stillere motor
» Viscositeitaanduiding motorolie met SAE classificatie
» Voorveren XJ6 vervangen?
» Winterslaap van een Jaguar