Early Daimlers

Daimler, de modellen.

 

 Daimler DE 36
Eén van de eerste Daimlers werd in 1900 geleverd aan Koning Edward VII. Het Engelse Hof zou in de daaropvolgende decennia, tot op heden, nog vele Daimlers aan het koninklijke wagenpark toevoegen.

Beroemde typen Daimlers waren de Double-Six 30 en 50 met hun 12 cylinder motoren in V-vorm.

In 1930 nam Daimler (toen onderdeel van BSA) de Lanchester Motor Company over, een in die tijd beroemd merk; immers, de gebroeders Lanchester hadden destijds in Engeland het eerste vierwielige automobiel op de weg gebracht.

 

 Daimler DB 18

In de dertiger jaren kwam de ‘Straight Eight’ op de markt. Vooroorlogse modellen waren o.a. de DB17 en DB18, later -na de oorlog- aangeduid als 2.5 litre saloon.

 

 Daimler SP250
 Daimler Conquest Century
Vanaf 1945 volgde een hernieuwde productie met o.a. de Consort (1949), de Twenty Seven met 4 liter motor, de Thirty-Six, en de Regency. In 1953 werd de Conquest geïntroduceerd en in 1958 de Majestic, de eerste Engelse productie-saloon voorzien van schijfremmen.

 

 Daimler Majestic Major
Als zelfstandig merk produceerde de fabriek in 1959 als laatste de Daimler SP250 (ook wel Dart genoemd) met 2.5 liter V8 motor, voordat in 1960 de fusie met Jaguar tot stand kwam. Deze motor is nadien geplaatst in de verder aan de MK II van Jaguar identieke Daimler 2.5 V8 Saloon.

 

 Daimler V8 250