Jaguar F-type Coupé

Jag_F-TYPE_R_Coup__Polaris_Image_201113_11_LowRes copy

Op 20 november 2013 was het eindelijk zo ver. De Jaguar F-type coupé werd gelijktijdig op de Los Angeles autoshow en de Tokyo autoshow onthuld. Met het al in 2011 geïntroduceerde prototype C-X16 en de F-type convertible was het wachten er eigenlijk alleen nog op wanneer de gesloten F-type (á la de C-X16) zou komen en wat die zou gaan kosten.

Daar is nu, met de introductie op beide beurzen, helderheid in gekomen. Meer nog zelfs, omdat ook is aangekondigd dat naast de ‘gewone’ coupé een F-type R coupé en F-type S coupé beschikbaar komen.

Jag_F-TYPE_R_Coup__Polaris_Image_201113_12_LowRes

Bodywork

De F-type Coupé serie borduurt in productievorm voort op het design van het veelgeprezen C-X16-concept, en vormt een aanvulling op de reeds leverbare F-type convertible, die in 2013 de onderscheiding ‘World Car Design of the Year’ kreeg en die u ook in uw eigen clubmagazine heeft kunnen aanschouwen.

De Coupé is een strak gelijnd, gedrongen model geworden, met een dramatisch mooie lijn die sterk aan de E-type FHC doet denken die in 1961 werd geïntroduceerd. Uiteraard wordt nu wel van andere technieken uitgegaan. Zo is, om de auto voldoende stijf te maken, het koetswerk van de F-type coupé geheel uit aluminium gemaakt en zijn omwille van de stevigheid de flanken van de Coupé uit één stuk aluminium vervaardigd. Het dakpaneel is naar wens te bestellen in aluminium of glas.

Waar de open F-type nauwelijks ruimte onder het kofferdeksel heeft, is het met z’n dichte broertje mogelijk om 407 liter aan materiaal mee te nemen. Jaguar meldt trots dat dit ‘ruim voldoende voor twee golftassen’ is. De kofferbak is -in afwijking van de C-X16- via een naar boven scharnierende achterklep bereikbaar. Die kan wel optioneel elektrisch bediend worden uitgevoerd.

Ook is elke F-type Coupé voorzien van een subtiel verborgen achterspoiler die bij 100 km/u omhoog komt om de opwaartse krachten te verminderen en daarmee de wegligging stabieler maakt.

Aandrijving

Jaguar lijkt de sportieve looks te willen complementeren door de F-type Coupé van een extra sterke krachtbron te voorzien. Zo ligt in de F-type convertible in de zwaarste uitvoering de 5.0 liter supercharged V8 met 495 pk. In de Coupé R wordt daar nog een schep bovenop gedaan en ligt het vermogen zelfs op 550 pk. Daarmee wordt dan in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/h gesprint en ligt de top op 300 km/u. Om dat vermogen goed over te brengen is de F-type voorzien van een achttraps quickshift-transmissie. Handmatig schakelen kan ook, maar dan ben je aangewezen op de schakelflippers achter het stuur.

De ‘gewone’ coupé en de S coupé moeten het met wat minder vermogen stellen. Beide worden aangedreven door de geblazen 3.0 V6, die er 340 respectievelijk 380 pk uitperst. Dat resulteert in acceleratietijden van 0-100 km/u van 5,3 en 4,9 seconden. De S coupé heeft ook een net iets hogere topsnelheid van 275 km/u ten opzichte van 260 km/u standaard.

Zoveel (extra) vermogen vraagt ook om fine tuning van het onderstel en de remmen. Zo heeft Jaguar een elektronisch aangestuurd differentieel (EAD) en een Torque Vectoring-(bij)remsysteem aangebracht op de R. Een sportonderstel is aanwezig om de Jag nog strakker de bocht om te kunnen zetten. En, om ook weer tijdig tot stilstand te kunnen komen, kunnen de R en S Coupé optioneel worden uitgerust met grote keramische remschijven.

Met alle respect voor de XJ-S en XK8/XKR die toch meer een Grand Tourer zijn, is de F-type Coupé een waardige successor voor de E-type. Jammer dat de op de ouderwetse E-type manier naar links openende achterdeur van de C-X16 het niet tot het productiemodel heeft gered.

Director of Design van Jaguar, Ian Callum, liet overigens bij een interview op de Los Angeles Motorshow met het magazine AutoCar doorschemeren dat het zeer aannemelijk is dat in de toekomst nog krachtigere varianten als de RS of RS GT zullen uitkomen, voor zowel de Convertible als de Coupé.