Jaguar S-type

031173_005-aedit

In 1999 kwam Jaguar met de S-Type (X200) op de markt, waarmee het aantal modellen voor Jaguar toenam van 2 naar 3. Voor die tijd waren alleen de XJ (X308) en de XK8 (X100) leverbaar. Dit toen nieuwe model voorzag duidelijk in een behoefte, omdat het een volwaardige luxe personenauto was, maar qua maatvoering kleiner dan de XJ en dus meer richting de BMW 5 serie en Mercedes E klasse.

031173_011

Het model was door zijn retro-styling, met duidelijk gelijkenis met de Mk 2 uit de jaren 60, zeer herkenbaar als een Jaguar en de luxe en rijeigenschappen refereerden ook heel nadrukkelijk aan ons geliefd merk. Er ontstond wel discussie of dit model wel zo geslaagd was en er waren zowel evidente voorstanders als tegenstanders. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of de Rover 75, die in dezelfde tijd geproduceerd werd, niet een betere Engelse ‘look’ had. Gepositioneerd tussen de XJ en de XK de S-Type moest een jonger publiek maar ook meer vrouwen verleiden tot een Jaguar. De belijning van de wagen was door zijn retro-look minder sportief maar wel vrouwelijk.

De S-Type is een succes geworden en is tot 2008 geproduceerd. Toen de wagen uit productie werd genomen waren er vele verbeteringen aan het model doorgevoerd en is er in 2004 zelfs sprake geweest van een tweede generatie. Het oorspronkelijke ontwerp kwam van de tekentafel van Geoff Lawson, die ook de XK8 had ontworpen. De facelift in 2004 kwam op conto van Ian Callum, die toen net bij Jaguar was aangetreden als nieuwe ontwerper.

Vandaag zie je nog veel S-Type’s op de weg hoewel het jongste model toch al zo’n 9 jaar oud is. De wagens blijken te bezitten over oersterke Ford motoren die het makkelijk meer dan 200.000 km vol houden en met de roestgevoeligheid valt het best wel mee. Verder zijn de wagens absoluut niet hoog geprijsd, zodat je bij aanschaf van zo’n tweedehandsje kunt spreken van een zeer gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Het retromodel van de S-Type is zeker niet meer van de huidige tijd, waarin het nu lijkt alsof de modellen van alle merken alleen nog maar verschillen qua badges (op Jaguar na natuurlijk). Daardoor krijgt de Jaguar S-Type meteen de uitstraling van een jonge klassieker.

De S-Type was de eerste moderne Jaguar die in Castle Bromwich werd gebouwd en hij belichaamde de eerste echte samenwerking tussen Jaguar en Ford doordat componenten werden uitgewisseld. Men kan niet zeggen dat de S-Type gebouwd was 031173_019met een groot aantal Ford onderdelen, maar er zijn wel overeenkomsten met de in Amerika door Ford gebouwde Lincoln LS zoals het platform (DEW98). Toen de S-Type in 1999 uitkwam werd hij geleverd met een  3 liter V6 motor (Ford Duratec) en een 4 liter V8 (AJ-V8), die van Jaguar afkomstig was.  Dit laatste model kon alleen geleverd worden met een 5-traps automatisch versnellingsbak.  Het waren traditiegetrouw pittige motoren die de 100 km/u haalden in respectievelijk 7,6 en 6,8 seconden. Jaguar’s slechte reputatie uit de jaren 70 werd  met de S-Type ruimschoots achter zich gelaten, alhoewel gezegd moet worden dat in het begin er toch een aantal irritante kleine mankementen konden optreden zoals een defecte centrale vergrendeling en niet goed afdichtende rubbers. Het is te verwachten dat deze probleempjes in de tweedehands S-Types van vandaag al lang zijn opgelost door vervanging met betere onderdelen. Met betrekking tot de V8 kan gezegd worden dat de kettingspanners een zwak punt waren en dat deze na 100.000 km zeker vervangen moeten worden.

In 2003 was het tijd voor een tweede generatie, waarbij vele zaken veranderden. Naast verschillende kleine mankementen werd de ‘handling’ van de wagen verbeterd door een nieuwe stuurkolom. De buitenkant werd stevig aangepakt, waarbij als subtiele maar toch significante verandering de Jaguar badge niet meer boven de grill zat maar er in was verwerkt. Ook door de verandering van de achterkant, die meer hoger geplaatst leek door subtiele veranderingen aan de achterlichten, de bumper en de chroomlijsten, kreeg de S-Type toen een veel sportiever uiterlijk. Als laatste werd de stalen motorkap vervangen door een van aluminium.

031173_017Ook het interieur werd aanzienlijk veranderd. Er kwamen andere zittingen voor, het middenconsole werd volledig veranderd, er was de optie voor een aluminium dashboard en er was nu ook een elektrische handrem in plaats van de handbediende die aardig in de weg zat. Verder kwamen er een aantal nieuwe motoren. Zo was de wagen nu leverbaar met een 2,5 liter V6 en de 4 liter V8 werd vervangen door de meer robuuste en meer efficiënte 4,2 liter V8 (400 BHP). De 3 liter V6 bleef gehandhaafd. De 5-traps automaat werd vervangen door een 6-traps.  De ophanging, vering en stabilisatie werd verbeterd samen met een 10% stijvere constructie en er trad een gewichtsafname van 50 kg op.  De S-Type was volwassen geworden en voldeed nu aan de oorspronkelijke doelstellingen. In 2004 werd ook nog een nieuwe dieselmotor (2,7 Liter V6 twin-turbo; Ford/Peugeot) aan het scala van motoren toegevoegd. De 2,5 liter V6 motor verdween toen van het toneel.

Op het eind van de levensloop van de S-Type was hij leverbaar met vele nieuwe opties zoals 16 of 18 inch wielen, een navigatiesysteem met een 7 inch scherm, een Bluetooth telefoonconnectie, 14 verschillende kleuren, adaptieve cruise-control, parkeersensoren rondom, verwarmde voorruit en elektrische achterruitblindering.

De S-Type R, die in 2002 op de markt kwam, verdient een aparte behandeling. Deze R versie is zwaar onderschat t.o.v. zijn tijdgenoten, want het was een zeer snelle sport-saloon met een geweldige prijs/prestatie verhouding. Deze wagen is niet zomaar een S-Type met R badge en iets meer PK’s. Als je het interieur bekijkt is het allemaal niet zo verschillend met de standaard S-Type of de ‘Sport’ uitvoering, maar oh wee als je een beetje het gaspedaal intrapt. De 4,2 Liter V8 supercharger gedraagt zich wel even iets anders dan de gewone 3 Liter V6! Deze 4.2 Liter motor is ook weer beduidend beter dan de 4.0  Liter V8 waarmee de eerste modellen werden uitgerust: efficienter, zuiniger en veel krachtiger. Men kan zich afvragen waarom Jaguar met een S-Type R is gekomen. Er waren toen al R versies van de XJ en de XK op de markt. Er is eigenlijk een heel eenvoudig antwoord op. Vanaf 2002 was de 4,2 liter V8 motor een significante verbetering t.o.v. de 4 liter V8. En deze motor kon natuurlijk makkelijk in ieder model worden gevoerd en waarom dan niet in de S-type, maar dan uiteraard ook met een supercharger. Met zijn 400 pk was deze R een heuse concurrent voor de legendarische BMW M5 en men kan zich er alleen maar over verbazen waarom er uiteindelijk maar zo weinig van verkocht zijn. Het is nogal wat voor een S-type om in 5,6 seconden de 100 km/u te bereiken. Standaard was deze saloon uitgevoerd met 18 inch velgen met vóór een breedte van 8 inch en achter een breedte van 9,5 inch, zowaar aardige sloffen. Vering en ophanging was uiteraard aangepast met het Jaguar CATS systeem en de remmen waren Brembo klauwen in race-uitvoering. De 6-traps automaat is zoals aangegeven verzegeld voor het leven maar het kan eigenlijk geen kwaad om deze na zo’n 80.000 km even door te spoelen en van nieuwe olie te voorzien. Praten bij een ‘R’ versie over benzinegebruik  is natuurlijk een beetje zinloos, alhoewel als je er rustig mee rijdt het benzineverbruik de helft is van wat hij bij sportief gebruik consumeert en dan schommelt het rond de 1 op 8. De aanschafprijs voor zo’n exclusief en zwaar onderschatte tweedehands S-type R zijn op dit moment relatief laag. De vraag is alleen zijn er nog van deze kat-achtigen te vinden en met niet teveel kilometers op de teller?

Bert Daemen bleek het clublid dat zo’n S-Type R in bezit had. Toen we bij hem thuis ontvangen werden voorafgaand aan de fotoshoot werd al heel snel de Jaguar passie duidelijk. Een grote zwarte leaper stond in de hoek van de woonkamer, een tekening met verschillende youngtimer Jaguars hing aan de muur en tot mijn grote vreugde stond bij de zithoek een leesmapstandaard waar vele jaargangen van de Jaguar Gazette in stonden. Bert en zijn vrouw Rosemarie zijn al weer een tijdje lid van de club, maar omdat ze eigenlijk alleen youngtimer-Jaguars hebben dachten ze dat ze niet zo goed in de evenementen pasten waarin overwegend leden deelnamen met klassieke Jaguars. Het Jaguar bezit liegt er bij Bert en Rosamarie overigens niet om; een zwarte XF R , een zwarte XK R convertible uit 2007 en een zwarte S-Type R uit 2003, en van dat laatste type was er ook nog eens een tweede in bezit. Toch zijn Rosemarie en Bert de laatste jaren steeds meer deel gaan nemen aan de evenementen zoals ook dit jaar en het bevalt ze prima.

Voor Bert is de S-Type zijn eerste liefde en, ook al is hij met het bezit van een XF niet meer de eerste keuze, hij heeft geen intentie om hem te verkopen. Hij heeft hem nu al weer bijna 10 jaar en er staat zo’n 129.000 km op de teller. Normaal rijdt hij rustig, maar als je snel even wilt passeren dan gaat dit met deze R in een vloek en een zucht. Ooit heeft hij hem op de Duitse autobaan wel eens op zijn staart getrapt, maar de 250 km/u, waarop de wagen begrensd is, wordt met gemak gehaald. Het is dan wel goed anticiperen op andere weggebruikers, maar men is dat in Duitsland wel gewend dat er van die snelheidsduivels op de linkerbaan verblijven. Ooit had hij twee S-Type’s waarvan degene die omgeruild is voor een XK qua interieur anders uitgevoerd was en verder voorzien was van een Arden uitlaat. Hij was daardoor ook enigszins luidruchtiger. Alle Jaguars zijn zwart want dat wordt bepaald door Rosemarie’s levelingskleuren en die zijn zwart en wit. De S-Type R heeft als bekleding ook zwarte leren stoelen met witte banen. De foto’s spreken voor zichzelf: het mag een uitstekend en goed onderhouden exemplaar worden genoemd.

031173_001

Qua rijgedrag wordt de S-type gekenmerkt door de gladde wegligging kenmerkend voor de Jaguar. Het is een comfortabele auto met de nodige luxe. Tijdens de productie veranderden er een aantal zaken zodat de ‘handling’ verbeterde en er ook meer opties waren in de uitvoering. Op het ogenblik zie je de S-Type toch nog best regelmatig op de weg. Ondanks de vele kilometers die deze Jaguars nu al hebben gemaakt, zijn ze bij goed onderhoud, nog steeds goed functionerende wagens. De wagens zijn heerlijke cruisers en kunnen goed gebruikt worden als kilometervreters.

Het interessante van de S-Type is dat ze nu te koop zijn voor bijzonder lage prijzen. De meesten worden aangeboden tussen de 2000 en 6000 euro. De waarde wordt dan uiteraard bepaald door de leeftijd, aantal kilometers en de algehele staat van de auto. Alleen de R versies en de latere modellen zijn hoger in waarde en hier kan voor een R-versie toch al gauw nog zo’n 15.000 euro worden gevraagd. Gezien de zeldzaamheid en de bijzonderheid van de uitvoering toch zeker een goede deal.

De S-Type kan met recht een jonge klassieker worden genoemd, die duidelijk het predicaat Jaguar verdiend. Het is een snelle en luxe wagen met een retro-look die verwijst naar het roemruchtig verleden van Jaguar. Het is nu de tijd om de hand te leggen op een mooie uitvoering of een goed onderhouden exemplaar. Deze jonge klassieker is over 15 jaar een oude klassieker!