SS Jaguar 100

010972_001

De belangrijkste gebeurtenissen die hebben geleid tot het ontstaan van de SS Jaguar 100, ofwel de SS100, beginnen in 1931. William Lyons en William Walmsley waren al een aantal jaren in Blackpool bezig zijspannen en koetsen te bouwen voor bestaande chassis’. Voor Lyons was het echter tijd voor verandering en hij startte met Walmsley officieel hun bedrijf genaamd The Swallow Coach Building Company Ltd.. Hierin begonnen zij met de productie van de legendarische SS1 en de SS2.

In 1933 registreerde William Lyons een nieuwe zaak genaamd SS Cars Ltd.. Dit was mede belangrijk om financiering te vinden voor alle snode groeiplannen. De motoren die de firma toen gebruikte waren 6-cilinder zijkleppers gemaakt door een andere Engelse firma: Standard. Eigenlijk assembleerde SS Cars Ltd. voornamelijk door Standard geleverde chassis’ en motoren en bouwde daar een mooie koets op.

JDCH-Jaguar-Story-SS100-DASH

Vervolgens produceerde SS Cars Ltd. in 1934 zijn eerste sportauto, een ontwerp van Walmsley, genaamd de SS90. Hiervan bestaat één prototype en nog eens 24 standaard SS90’s, allen uitgevoerd met een Standard zijklepmotor en een SS1-chassis.

William Lyons had nog meer toekomstplannen, want hij wilde naar de productie van grotere aantallen auto’s. Daarbij wilde hij krachtigere en door hemzelf geproduceerde motoren en vroeg Harry Weslake om uit de bestaande Standard motor van 70 pk minimaal 95 pk te halen. Dat lukte Weslake door er een kopklepper van te maken en daarmee kwam het vermogen van de 2.5 liter unit op 102 pk bij 4.600 toeren per minuut.

In 1935 ging het stuur nog verder om. Allereerst werd de naam Jaguar geïntroduceerd. De letters SS werden, met de opkomst van het nazisme in Duitsland, niet meer als aangenaam ervaren en Lyons liet deze nu volgen door Jaguar, een roofdier dat hem bijzonder tot de verbeelding sprak en dat, naar zijn idee, het karakter van zijn auto’s personifieerde.

JDCH-Jaguar-Story-SS100-HEADLIGHT  JDCH-Jaguar-Story-SS100-BADGE   JDCH-Jaguar-Story-SS100-CLOCK

Vervolgens verliet William Walmsley de firma, omdat het hem allemaal te heftig werd en hij ging vervolgens caravans maken. Daarvoor in de plaats trad William Heynes toe, die hoofd werd van de ontwikkelingsafdeling. William Heynes bleef zijn hele verdere leven verbonden aan Jaguar en zou ook een essentiële bijdrage leveren aan alle fameuze naoorlogse Jaguars.

Heynes kreeg een aantal maanden de tijd om tot een verbetering van de chassis’ te komen. Eind 1935 werd er een nieuwe productielijn geïntroduceerd met als eerste paradepaardje de vierdeurs SS Jaguar Saloon, uitgevoerd met de 6-cilinder 2.5 liter motor, maar nu als kopklepper. Het was een zeer memorabele marktintroductie die op 23 september 1935 plaatsvond in het Mayfair Hotel te Londen. Het chassis van deze SS Jaguar was nieuw door Heynes ontworpen en was onder andere aan de achterkant verbreed waardoor aan de achterkant de bladveren binnenin het chassis konden worden geplaatst.

JDCH-Jaguar-Story-SS100-NEW

In 1936 werden twee nieuwe modellen toegevoegd, namelijk de SS Jaguar Tourer, een open vierzitter, en de SS Jaguar 100, een open tweezitter. Dit laatste model was duidelijk bedoeld als een sportwagen en lag qua bodyvorm erg dicht bij de SS90. De toevoeging ‘100’ gaf aan dat de wagen in staat was 100 mph te rijden, hetgeen met de 2.5 liter kopklepper toch nog net niet lukte. De ‘100’ was technisch in een aantal opzichten verschillend van de Saloon en de Tourer, onder andere doordat hij achter geen verbreed chassis had.

De nieuwe Girling trommelremmen van de SS100 werden niet meer door kabels, zoals bij de SS90, maar, net zoals bij alle andere SS Jaguars, door stangen bediend. Alle modellen hadden rondom Luvax hydraulische schokbrekers, echter had de SS100, anders dan bij de Saloon en de Tourer, bovendien Hartford instelbare wrijvingsdempers op de voorwielen gemonteerd.

Voor William Lyons was dit allemaal nog niet genoeg. Grotere producties moesten gehaald worden. Daarvoor besloot hij van geklopte body’s naar volledig geperste stalen body’s te gaan. Verder wilde Lyons een nog krachtiger motor. De overgang naar geperst staal werd in 1937 bijna de ondergang van SS Jaguar. Een niet goede pasvorm van de staaldelen hield de productie 7 maanden op. In 1938 waren alle problemen opgelost en was de 3.5 liter kopklepper leverbaar. De SS100 was nu dus ook met een 3.5 liter motor leverbaar en de Jaguar kon hiermee de 100 mph gemakkelijk halen. SS Jaguar leverde nu een zeer competitieve Engelse sportauto en, zoals ook de gewoonte was, tegen een zeer competitieve prijs!

JDCH-Jaguar-Story-SS100-FRONT

 

JDCH-Jaguar-Story-SS100-COUPE

In 1938 verscheen ook een zeer bijzonder model, de SS Jaguar 100 Coupé, waar er uiteindelijk maar één van gemaakt is. Motor en chassis waren hetzelfde als de SS100, maar de body was zeer bijzonder en vertoonde gelijkenis met de Bugatti Type 57 Atlantic. Na de Tweede Wereldoorlog zou dit model een inspiratie zijn voor de XK120 FHC.

Na WOII was de SS100 niet meer leverbaar. Wel werd nog een aantal jaren doorgegaan met de productie van de SS Jaguar Saloon en DHC, maar nu waren de letters SS, om zeer begrijpelijke reden, totaal verdwenen. Alweer een nieuw tijdperk was aangebroken en Jaguar Cars Ltd. zou de automobielwereld op zijn grondvesten gaan laten schudden.

De Jaguar SS100 ‘on the road’

Instappen gaat makkelijk; een deur die flink openzwaait en je hoofd zul je niet stoten! Als je achter het stuurwiel van een SS100 genesteld bent kijk je allereerst over een motorkap heen van zo’n 1,25 meter lang en dan zie je daarachter, ofwel helemaal vooraan, twee joekels van koplampen zitten, geflankeerd door de twee geveugelde zijschermen. Je bent volledig omgeven door lucht en recht voor je is een stuur met een diameter van 45 cm. Je zitting is niet instelbaar, het stuurwiel wel. Je voeten zitten helemaal voorin, onder weggeschoven. Meteen achter het stuur zitten twee grote meters, de belangrijkste voor een sportieve rijder: de snelheid (tot 100 mph) rechts en de toerenteller (tot 5.000 rpm) links. De toerenteller draait tegen de klok in en heeft een rode indicatie boven de 4.500 rpm. Starten gaat met de startknop nadat je het sleuteltje hebt omgedraaid. De 3.5 liter kopklepper komt tot leven, de oliedruk neemt onmiddellijk toe, we zien kort ook even het opladen van de accu. Zachtjes horen we de klepstoters en het ronken van de uitlaat achter ons bij een stationair toerental van 750 rpm.

JDCH-Jaguar-Story-SS100-DRIVE

Deze Engelse sportwagen, voorzien van een 6-in-lijn motor met 125 bhp, met een gewicht van 1.170 kg, rollend op vier 18 inch wielen, brengt je terug tot de essentie van wat een sportwagen is. Hier moet het mee gebeuren: trommelremmen, een vaste achteras met aan weerszijden semi-elliptische bladveren en Luvax schokbrekers. Sportief rijden is terug gebracht tot het manoeuvreren van dit stuk Brits staal over bochtige onverharde wegen zonder stuurbekrachtiging.

Met 2,3 omwentelingen van het stuurwiel is sturen vrij direct, maar toch nog licht genoeg om de wagen goed hanteerbaar te noemen. Bochten nemen is soms wat onvoorspelbaar, door de vrij directe overbrenging. Ruwe wegen worden bovendien niet echt gladgestreken. De watertemperatuur moet in de gaten worden gehouden, maar remmen doet de SS100 voortreffelijk. Het bleek in zijn tijd een goede, betrouwbare sportauto te zijn. Een vreemde eigenschap van deze sportauto is, dat als je in de buurt van 80 – 90 mph komt, je het gevoel krijgt dat de wagen een beetje gaat zweven, misschien veroorzaakt door de voorschermen die als vleugels gaan werken.

JDCH-Jaguar-Story-SS100-RACE

 

Met de SS 100 werd trouwens serieus geracet! Voor de Tweede Wereldoorlog werden vele successen gehaald, zowel met de 2.5 liter als de 3.5 liter en het was een veel geziene gast in de Monte Carlo Rally, de RAC Rally, de Scottish Rally en de Welsh Rally. Eén van de laatste wapenfeiten was een tweede plaats in de Tulpenrally van 1949. De wagen werd toen gereden door Ian Appleyard en CA Stuart.