Jaguar XK 120, 140 &150

 

 

 

 

 
 XK 120 Roadster

Als er één Jaguar revolutionair genoemd kan worden dan is dat wel de XK 120 sportwagen van 1948: hij deed het bestaande beeld van de typische Engels sportwagen geheel teniet. De eerste tweezitters hadden een aluminium carrosserie en onder de kap zat de beroemde XK-motor. Er kwam ook een comfortabele Drophead Coupé uit in 1953. Momenteel zijn deze sportieve Jaguars vrijwel altijd gerestaureerd.
Twee jaar na de introductie van de open XK 120 kwam de gesloten uitvoering op de markt: de Fixed Head Coupé.
 XK 140 Roadster
 XK 140 Fixed Head Coupé

De XK 140 was in alle opzichten een ontwikkeling van het originele XK 120-concept met een grotere nadruk op het praktische en het comfort. Het nieuwe model werd gepresenteerd op de British Motor Show van Earls Court in 1954. Ook de XK 140 was van meet af aan verkrijgbaar in drie carrosserietypen: Roadster, Drophead Coupé en Fixed Head Coupé. In basisvormgeving bleef de carrosserie van de XK 140 gelijk aan die van zijn voorganger, hoewel het nieuwe model iets van zijn soberheid kwijtraakte.

 

 XK 150 Drop Head Coupé
 XK 150 Fixed Head Coupé

Hoewel een reusachtige brand in 1957 een groot gedeelte van de Jaguar-fabrieken vernietigde, lukte het toch een opvolger voor de XK 140 op zijn wielen te zetten: de XK 150. De voorruit bestond nu uit één stuk glas en de typische XK-spatborden waren verdwenen. Van binnen was de nieuwe XK 150 de meest geciviliseerde Jaguar-sportwagen tot nu toe, met meer ruimte, zachtere en bredere zittingen en, voor het eerst op een XK, een met vinyl gecapittonneerd dashboard met herzien instrumentarium.