menu sluiten

Marcus Brink kon de naam van zijn onderneming niet beter kiezen. Ooto is een acroniem voor ‘Out of the ordinary’ en het is de woordspeling die zijn bedrijf typeert. Niet alleen zijn bedrijf, want Marcus Brink is zelf ook een beetje out of the ordinary. Een pure techneut, die nog creatief en commercieel is ook. Met een tevreden klantenbestand bovendien!

Innovatief
Marcus Brink is iemand die net zo lang blijft nadenken en experimenteren totdat zijn doel bereikt is. Dat is de succesformule achter zijn onderneming. Ooto bestaat ruim zeven jaar. In den beginne werkte Marcus met een compagnon, maar die is afgelopen maart uit het bedrijf gestapt. Marcus doet het nu in zijn eentje gesteund door zijn vrouw Damiette. Marcus: “Al tijdens mijn middelbare schooltijd werkte ik aan de auto’s van mijn leraren en dat sleutelen ben ik tot op de dag van vandaag blijven doen. Toch waren het niet altijd de auto’s waarmee ik mijn brood verdiende. Mijn technische opleiding rondde ik af als scheepswerktuigkundige (HTS) en daarna ging ik de commercie in”. Hij werkte voor EMI te Uden in de CD-industrie, waarvoor hij allerlei technische producten leverde aan CD-producenten. Zijn vlotte manier van communiceren heeft hij aan deze tijd overgehouden. En hij verbleef een tijdje in Zwitserland, niet zo vreemd omdat hij uit dat land afkomstig is.

JDCH-ADVT-OOTO-002

Elektrische stuurbekrachtiging
Hij was al vroeg bezig met zijn huidige activiteit: het inbouwen van elektrische stuurbekrachtigingen. Marcus Brink: “Toen ik 18 was kocht ik mijn eerste auto, een Wolseley 6/110 Mk II. Die auto stuurde heel zwaar want hij had geen hydraulische stuurbekrachtiging. Ik wist dat er naast de hydraulische ook een elektrische stuurbekrachtiging bestaat. Ik heb de hele materie bestudeerd en ik het bij wijze van experiment ingebouwd in mijn Wolseley. Het werkte fantastisch en zo groeide het idee om het te gaan vermarkten”. En zo openbaarde zich voor het eerst de commerciële techneut in hem.
Ooto verwierf naamsbekendheid met het inbouwen van elektrische stuurbekrachtigingen. Marcus: “Anno 2013 is het slechts 25% van mijn activiteiten. Airconditioning-inbouw is ook 25% en ik doe veel aan tuning en revisie van motoren. Het is dus niet allemaal geknutsel met elektriciteit, hoewel dat wel de oorsprong van Ooto BV blijft. Ik kan nog steeds genieten denkend aan hoe we bij een Aston Martin – of noem ik nu een verkeerd merk? – elektrisch bedienbare ramen inbouwden, waarbij de raamslingers als schakelaar werden gebruikt. Het oorspronkelijke interieur bleef hierdoor helemaal intact. Het oplossen van de elektra- en elektronicaproblemen aan de auto’s is mijn grootste passie. Maar ik heb ook regelmatig een totaal restauratieproject, inclusief het in orde brengen van het plaatwerk”.

JDCH-ADVT-OOTO-003

Diversiteit
Dat creativiteit en technisch inzicht vereist zijn, blijkt wel uit de diversiteit van de projecten. Marcus: “We hebben een Mustang uit 1966 omgebouwd van trommelremmen naar schijfremmen. En de Ferrari die nu op de brug staat, was al bij drie garages geweest toen ik het verzoek kreeg om er eens naar te kijken. De mechanieken onder het dashboard werkten niet, de bedrading had te weinig spanning en er was een contact in de stuurkolom die massa maakte, kortom een combinatie van drie problemen. Het kostte het nodige zoekwerk maar…ik heb het allemaal opgelost. Nu is de Ferrari weer terug vanwege een probleem met een trilling aan de achterwielen. Technisch gezien heel iets anders, maar wel weer een uitdaging. Uiteindelijk bleek de oorzaak in de motor te zitten en niet in de achterwielen. Eén van de twee ontstekingen functioneerde gewoon niet goed”.
Marcus vervolgt: “Aan motorblokken werken is ook een aparte tak van sport. Een Jaguar 4.2 heb ik opgevoerd van 260 naar 350 pk door de montage van hoge compressie zuigers, door het nitreren van de krukas, door montage van gesmede drijfstangen, door het maken van grotere in- en uitlaatkleppen en het flowen van de cilinderkop. Tot slot monteerde ik twee andere nokkenassen en plaatse ik een set Weber-carburateurs. Geweldig!”.

Facebook
Momenteel is op Facebook een Jaguar E-type project te volgen. Om de veertien dagen worden de stappen en aanvullingen van het project op de site in beeld gebracht, zodat het voor iedereen te volgen is. Het opvoeren van de motor was al te zien, evenals het monteren van het ABS-remsysteem. Een hoogstandje, want ABS op een oldtimer komt zelden voor. Marcus: “Het is inderdaad bijzonder, maar goed voor de veiligheid. Net zoals het ombouwen van een enkelvoudig remsysteem naar een gescheiden remsysteem. Ik bouw ook track & trace systemen in, dat wordt door de verzekering op prijs gesteld, terwijl je het zelden ziet bij oldtimers. En laatst heb ik bij een Jaguar Mk V een achteruitrijcamera ingebouwd; onzichtbaar weggewerkt bij het nummerbord”.

Bezieling
De klantenkring van Ooto bestaat niet alleen uit Nederlanders. Berkel Enschot ligt niet ver van de grens, dus steken ook veel Belgische oldtimerbezitters de grens over. Marcus: “Elektrische stuurbekrachtiging in Austin Healey’s bijvoorbeeld, zie je in Nederland nauwelijks gemonteerd worden. Het past niet in hun cultuur, ze blijven liever stoer. Als ik er twee of drie heb gedaan dan is het veel. Belgen gaan meer voor het gemak, ik heb al bijna dertig Belgische Healey’s omgebouwd. Uiteindelijk werk ik toch meest aan Jaguar. Alle typen en uitvoeringen hebben mijn werkplaats in de afgelopen jaren wel bezocht. En Jaguar-rijders vind ik vaak erg geïnteresseerd in de technische kant van hun auto, er is veel beleving.”
Beleving en bezieling is er beslist ook bij Marcus Brink zelf. Dat wordt op zijn website nog eens onderstreept door de tekst van een tevreden klant: “Een verademing in de klassiekerwereld. Een garage, waar afspraken stipt worden nagekomen, bijzonder goede service, zeer prettige sfeer, kortom een aanrader. Ik woon 100 kilometer van Berkel Enschot af, maar ik heb het er graag voor over”.
Dat is tegenwoordig inderdaad out of the ordinary!