Jaguar E-type

 E-Type 3.8 Series 1 

Na dertien jaar had Jaguar behoefte aan een nieuwe, moderne sportwagen. In maart 1961 kwam men fantastisch voor de dag met de nieuwe E-Type op de autotentoonstelling van Genève.
 E-Type 4.2 Series 1

Zoals men had kunnen verwachten, werd de E-Type een groot succes. Vanaf september 1964 maakt de 3.8 liter plaats voor de nieuwe modellen met de 4.2 liter motor. De wagen had een duidelijk verbeterde synchronisatie en koppeling en betere remmen en een doeltreffender koelsysteem. In ieder opzicht kon men de E-Type vergelijken met een Ferrari, een Maserati of een Aston Martin.

 

 E-Type Drop Head Coupé

 

 E-Type 4.2 Series 2

In oktober 1968 werd op de Motor Show van Earls Court de Series 2 E-Type voorgesteld. Vele uiterlijke wijzigingen waren aangebracht om tegemoet te komen aan de Amerikaanse overheidseisen, die in die tijd steeds ingewikkelder werden.
 E-Type Series 3 V12

De Jaguar E-Type trad, vrijwel tien jaar na zijn introductie, in 1971 aan voor zijn laatste ronde. En weer zorgde de auto voor grote koppen in de tijdschriften, want onder zijn langer motorkap lag nu een vrijwel geruisloos werkende V12-motor. De twoseater bestond nu niet meer en de roadster stond nu op de lange wielbasis van de 2+2. De allerlaatste E-Types werden uitgevoerd in zwart en voorzien van een door Sir William Lyons gesigneerde herinneringsplaquette op het dashboard.