Auto's

SS & Jaguar Mark IV & V

De geschiedenis van Jaguar begint in 1922, met de oprichting van Swallow Sidecar Company door William Lyons. in 1935 verschijnt voor het eerst de naam ‘Jaguar’ bij de introductie van de SS Jaguar 2 ½ liter.

Meer over deze auto’s >

Early Daimler

De geschiedenis van Daimler begint in 1896, wanneer de Daimler Motor Company Ltd. wordt opgericht. Tot aan 1960, wanneer Daimler door Jaguar Cars wordt overgenomen, produceert Daimler prachtige, exclusieve en kleine oplage automobielen en autobussen.

Meer over deze auto’s >

Jaguar Mark VII t/m IX

In 1951 begint Jaguar aan een serie van luxueuze saloons, Mark VII tot Mark IX. De treeplanken zijn dan van de auto’s verdwenen en de auto’s worden gekenmerkt door een elegant uiterlijk, met een sterke motor en veel ruimte. Grace, pace en space!

Meer over deze auto’s >

 Jaguar XK120, 140 & 150

De XK120 was oorspronkelijk dedoeld om de nieuwe 6-cylinder XK motor te introduceren en te testen, met als doelstelling om als eerste productie auto de snelheid van 120 mph of 193 km/u te kunnen halen. Deze auto, en zijn opvolgers de XK140 en XK150 werden een buitengewoon succes.

Meer over deze auto’s >

Jaguar Mk I & II & Daimler 2.5

Tussen 1955 en 1966 bouwde Jaguar de beroemde Mk I en II. Na de overname van Daimler in 1960 werd de Mk II ook als Daimler 2.5 verkocht, met de Daimler motor in een Jaguar chassis en carrosserie met andere detailelementen. Deze krachtige zg. sport saloons zijn zeer populair gebleken en werden zowel door de ‘boven- als onderwereld’ zeer gewaardeerd.

Meer over deze auto’s >

Jaguar Mark X, 420G & S-Type

De Mark X, 420G en S-type zijn auto’s die met name voor de Amerikaanse markt zijn ontwikkeld. De Mark X, de grootste Jaguar ooit gemaakt, had een  modern uiterlijk, waar de latere XJ nog duidelijk in te herkennen is. Omdat er een model nodig was tussen de grote Mark X en de sportieve Mk II werd de S-type ontwikkeld, waar de 420G dan weer een modelvariant op is.

Meer over deze auto’s >

Jaguar E-type

‘The most beautiful car of all time”. Zo werd de E-type zelfs door Enzo Ferrari genoemd.  De E-type werd gebouwd tussen 1961 en 1975 en er zijn er meer dan 70.000 van gebouwd. Dit icoon van Jaguar bereikt momenteel zeer hoge prijzen en met name de aluminium en light-weight race cars zijn zeer kostbaar aan het worden.

Meer over deze auto’s >

Jaguar XJ-S

De Jaguar XJ-S (later de Jaguar XJS) was een luxe Grand Tourer geproduceerd tussen 1975-1996 en was gebaseerd op de XJ Saloon. De XJ-S was een ruime auto en meer aerodynamisch dan de E-Type.  Van de XJS zijn er 115.413 geproduceerd. De XJS werd – soort van – opgevolgd door de XK8.

Meer over deze auto’s >

Jaguar / Daimler XJ Serie 1

Wellicht is Lyons’ meest complete auto de briljante XJ. Voor een personenwagen was hij buitengewoon sportief en modern, maar ook weer traditioneel. Het is een klein wonder dat hij ‘Auto van het Jaar’ is geworden. De grootste vooruitgang van de XJ-serie lag in zijn chassis, dat de auto handelbaarder maakte dan ooit tevoren.

Meer over deze auto’s >

Jaguar / Daimler XJ Serie 2

In 1973 kwam de gefacelifte Serie 2 op de markt, waarbij er vanaf 1975 naast de 4.2L 6 cilinder en de 5.3L 12 cilinder nog een 3.4L  motorvariant kon worden geleverd. Met name de tweedeurs coupé uitvoering is vandaag de dag erg populair. De Series 2 hield stand tot 1979, met nog enkele late Zuid-afrikaanse assembly cars in 1981.

Meer over deze auto’s >

Jaguar / Daimler XJ Serie 3

Gekenmerkt door de dikkere en meer verzonken rubberen bumpers met chroom op de bovenste rand, verzonken deurgrepen, zijdeurraam zonder tochtraam,  een grille met verticale lamellen en een gewijzigde daklijn met smallere kozijnen is de Serie 3 met zijn 130.000 geproduceerde auto’s verdeeld over diverse variaties één van de meest voorkomende Jaguars.

Meer over deze auto’s >

Jaguar / Daimler XJ40 t/m X358

Met de XJ40 begon Jaguar meer nadruk te leggen op de kwaliteit en ver-eenvoudiging van het productieproces.Het nieuwe platform, lichter en stijver kwam met een verschillende styling, een stillere cabine. Op de hoekige XJ40 na, zouden de dubbele ronde koplampen uit de Mark X zouden tot aan de X358 in 2009 het karakteristieke aanzicht van de XJ bepalen.

Meer over deze auto’s >