menu sluiten

Jaguar E-PACE

Jaguar E-Pace

De sportievere zus van de bijzonder succesvolle F-Pace

Datum: 2019  I   Tekst: Rogier Soeters  I   Fotografie: Guido de Visser & Kevin Krebbers

Na de introductie van de eerste SUV van Jaguar, de F-Pace, is duidelijk geworden dat de markt wel degelijk belangstelling heeft voor ‘iets anders’ van ons merk. Om een ieder zo goed mogelijk te bedienen heeft Jaguar daarom de E-Pace het strijdtoneel opgestuurd.

De Jaguar E-Pace mag u zien als de kleinere en wat sportievere zus van de bijzonder succesvolle F-Pace die zich regelmatig op de openbare weg laat zien. Ze wordt nadrukkelijk gemarket als een ‘Performance SUV’. Hip en vlot dus.

Ondanks dat de E-Pace wat kleiner van stuk is, is ze wel wat zwaarder dan haar grote zus. Waar de F-Pace maximaal 1.884 kilo weegt (met een dikke 3.0 liter twin-turbodiesel AWD) komt de E-Pace wat gewichtiger de weg op zetten met gewichten tussen 1.775 kg en 1.894 kg. Hoe dat komt? Aluminium. Of liever gezegd; het gebrek er aan bij de fabricage van de E-Pace. Bij de grote zus is er rijkelijk gebruik gemaakt van dit lichtgewicht materiaal. En bij de E-Pace niet. Tweede reden: Evoque. De Evoque, van concerngenoot Land Rover, vormt de basis van de E-Pace. En hoewel dat een erg goede basis is en dús een voor de hand liggende reden om niet opnieuw het wiel uit te vinden, is het niet de meest lichte basis. Wat in ieder geval wel vaststaat is dat bij het produceren van de wielophanging gebruik is gemaakt van technieken die bij eerdere Jaguar-modellen is toegepast; lichtgewicht materialen (aluminium dus) om het onafgeveerde gewicht te verminderen en een focus op een strak en onderscheidend weggedrag.

De E-Pace opereert in het speelveld waar ook de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA en de nieuwe Volvo XC40 een plek hebben. Zowel motorisch als op het gebied van aandrijving (AWD) zijn er duidelijke raakvlakken met deze concurrenten. Prijstechnisch beginnen die rond de € 40.000,- voor wat betreft Audi, Volvo en MB, BMW start bij € 43.000,-. Dat zijn echter wel benzinemotoren, die altijd goedkoper zijn in aanschaf dan de diesels. Bovendien is de minst krachtige benzine E-Pace krachtiger dan de topmotorisering van de meeste concurrenten.

De E-Pace start met de D150 op bijna € 49.000,- en loopt door naar ruim € 76.000,- voor de P300. Geen van de concurrenten heeft echter 300 pk te bieden in de genoemde modellen; daar zul je een niveautje hoger voor moeten kiezen, waardoor je in Q5-, GLC-, XC60- en X3-gebied terecht komt met hogere prijzen. Kortom; de E-Pace zweeft er een beetje tussenin.

Aandrijving

De basis van iedere automobiel is de motorisering. Jaguar maakt het u daarbij makkelijk. Al wat verkrijgbaar is, is namelijk een 2.0 liter motor met een viertal cilinders. Met diverse varianten komen alle leverbare krachtcentrales uit dezelfde familie: de Ingenium. Dit is een eigen Jaguar-ontwikkeling met als basis een aluminium blok met directe inspuiting en een turbo met variabele geometrie. Er zijn zowel diesel- als benzinevarianten en de vermogens lopen uiteen van 150 pk voor de basis-diesel tot 300 pk uit de ‘top-of-the-line’ benzine-variant. De sterkste diesel wordt trouwens gevoerd door twee turbo’s.

Mocht u een E-Pace rond zien toeren dan ziet u aan de typeaanduiding op het kofferdeksel wat er zich onder de motorkap bevindt; er zijn ‘D’- en ‘P’-varianten, aangevuld met een getal. De letter geeft aan of er zich een diesel- of benzine-aangedreven torretje onder de kap bevindt. Het drietal cijfers achter de letter representeert het aantal paarden dat meereist. Enorm handig voor mensen (zoals ik) die, rijdend achter hun voorligger, denken “komt dat nog een beetje van z’n plek”. Nu weet u, als autoliefhebber, natuurlijk dat een vermogen ‘sec’ niet zo heel veel zegt. Het gaat om het toerental waarbij dat topvermogen wordt behaald en, heel belangrijk, bij welke toerentallen het maximale koppel voorhanden is. Zoals u in het bijgaande staatje met cijfermateriaal kunt zien liggen de maximale toerentallen niet al te hoog; een kenmerk van de huidige generatie motoren die eerder op beperking van uitstoot en consumptie (of vice versa) worden gebouwd. Bij alle motoren is het maximale koppel al bij erg lage toerentallen aanwezig, zodat er schakellui gereden kan worden en het verbruik binnen de perken blijft. Daarbij helpt natuurlijk ook de transmissie.

Schakelen gaat in de E-Pace automatisch met een 9-traps ZF-automaat. Ja; een E-Pace heeft negen versnellingen – voor een wat onhandiger timmerman is dat al gauw twee handjes vol. Als u gaat dieselen heeft u bij de 150 en 180 pk uitvoering ook de mogelijkheid om een manuele pook in de middentunnel te laten zetten waarmee u zes versnellingen handmatig kunt bedienen.

Het idee achter al deze versnellingen is simpel; zo goed mogelijk gebruik maken van de capaciteiten van de motor binnen diens ideale gebied en het verbruik en de daaraan gekoppelde uitstoot laag houden, terwijl je als bestuurder nergens of ooit het idee krijgt tekort te komen.

En waar gaat alle kracht naartoe?

Indien u de basisdiesel voor de deur laat zetten gaat aandrijving via de voorwielen, terwijl de rest van het E-Pace gamma beschikt over All Wheel Drive. AWD is overigens wel optioneel verkrijgbaar op de D150.

De vierwielaandrijving is permanent, waarbij op de D240 en P300 (oftewel de sterkste diesel- en benzine-uitvoering) Active Driveline aanwezig is. Daarbij zit, ten opzichte van het ‘standaard’ AWD niet alleen een sper tussen ‘voor’ en ‘achter’, maar ook nog één tussen de achterwielen. Deze laatste sper kan 100% van de krachten die naar achteren komen verdelen tussen links of rechts. Dat is prettig als het er wat ruiger of gevaarlijker aan toe gaat. Het kan bijvoorbeeld in snel genomen bochten meer power op het buitenste achterwiel zetten om de neus van de auto naar binnen te drukken.

D150 110kW/150pk @ 3500rpm 380Nm @ 1750rpm FWD/H6, AWD/H6, AWD/Aut.9
D180 132kW/180pk @ 4000rpm 430Nm @ 1750rpm AWD/H6, AWD/Aut.9
D240 177kW/240pk @ 4000rpm 500Nm @ 1500rpm AWD/Aut.9
P250 183kW/249pk @ 5500rpm 365Nm @ 1200-4500rpm AWD/Aut.9
P300 221kW/300pk @ 5500rpm 400Nm @ 1500-4500rpm AWD/Aut.9

Mijn eerste keer

Ik kwam tot de ontdekking dat ik nog nooit in een SUV heb gereden. Hard nagedacht, maar nee. Zelfs niet eens meegereden. Jeep-achtigen, terreinwagens, busjes klein en groot…het is allemaal de revue gepasseerd, maar een Sports Utility Vehicle had ik nimmer onder de derrière.

Een SUV, voor de duiding, gaat verder waar de stationwagen ophoudt. Dat mag u letterlijk zien aangezien het laadvermogen en de capaciteit om passagiers mee te zeulen gelijkwaardig is, maar een SUV hoger op de poten staat en in veel gevallen is voorzien van vierwielaandrijving. Een typische SUV is echter veel minder rudimentair is dan een ‘bus’ en minder ruig dan een all-terrain vehicle.

Mijn eerste kennismaking met de SUV dus. En gelijk op hoog niveau aangezien de importeur een indrukwekkend gespecificeerde E-Pace klaar had staan. Gelijk een P300, in HSE-uitvoering én met R-Dynamic. Bovendien waren er nog wat extra mogelijkheden uit de optielijst aangevinkt. Volle auto dus.

De zwarte buitenlak kleedt erg af en laat de auto er kleiner uitzien dan ze feitelijk is. Wel is ze een goede slag kleiner dan de F-Pace.

Het innerlijk is ook belangrijk!

Aan boord, gezeten in heerlijke stoelen met meer dan uitgebreide elektrische verstelmogelijkheden (18!), valt me het duidelijk op de F-Type geïnspireerde dashboard op. Het belooft ook het nodige dat de ‘paniekgreep’ aan de middenconsole, bestemd voor de schrikachtige passagier, ook haar weg vanuit de F-Type naar de E-Pace heeft gevonden. Ook de SportShift-versnellingspook, de opbouw van het dashboard en de layout van het met knoppen bezaaide stuurwiel…komt me bijzonder bekend voor allemaal. Het voelt allemaal goed solide aan en het ziet er gewoon erg goed uit. Het meubilair is netjes afgewerkt met een mooie kwaliteit leer die ook is doorgetrokken naar het dashboard.

De zitpositie… Je verwacht ‘hoog’ te zitten en dat is ook wel zo, maar zo komt het niet over. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de wat hogere glaslijn. Je zit prettig en fijn omsloten in de E-Pace en ik heb, ondanks mijn 1,91 meter een enorme hoeveelheid ruimte boven mijn kruin. Een Jaguar die je weer kunt rijden met je hoge hoed nog op. Sowieso is de auto ruimer dan je, van de buitenkant bezien, zou vermoeden.

Het zicht rondom is helemaal prima, behalve het zicht naar achteren…da’s niet geweldig. Gelukkig is iedere E-Pace standaard voorzien van parkeerpiepers voor en achter en een achteruitrijcamera.

Verder vinden we in het interieur standaard een 10 inch touchscreen voor de bediening van media en navigatie. Eventueel, zoals in de testauto, kan dat worden aangevuld met een interactief dashboard. Verregaande communicatie, inclusief een goed gesprek via spraakherkenning om bijvoorbeeld de telefoon of navigatie aan te sturen, is mogelijk. Dat is tegenwoordig redelijk gemeengoed, maar daarnaast zijn optioneel meerdere zaken van de E-Pace bedienbaar via smartphone of smartwatch – auto voorverwarmen, afsluitstatus controleren, brandstofvoorraad checken…het kan allemaal.

Sterker door strijd

Wie deze spreuk hoort denkt hopelijk aan Rotterdam. Of aan voetbalclub Feyenoord. Je kunt de leuze echter ook doortrekken naar het gamma van Jaguar. Ga maar na: de laatste jaren is het programma ernstig op de schop gegaan, met – tot gruwel van sommigen – de introductie van de eerste Jaguar SUV, de F-Pace. Gruwel of niet; dat model legt Jaguar bepaald geen windeieren aangezien ongeveer de helft van de verkopen in 2017 een F-Pace betrof. En vergeten we de vooral de vooruitgang binnen de rest van het gamma niet? Een kleinere SUV zoals de E-Pace komt de boel versterken aan de lagere prijskant van Jaguar in een bewezen populair segment. Of het een beetje een strijder is hebben we dan ook op de meest voor de hand liggende plaats uitgezocht; in en rond Rotterdam. Voor een partijtje ‘urban combat’.

Onderweg naar 010 laat de E-Pace zich redelijk gedachteloos bedienen. Je rolt soepeltjes weg en de 300 pk trekt me vlot tussen het overige verkeer.

Op de snelweg, tijdens een paar goede tussenacceleraties, overvalt me echter een gevoel van “mehh”. Ik word niet enthousiast, ondanks dat de cijfers van de snelheidsmeter in zeer rap tempo hoge waarden aanwijzen. Je komt écht hard vooruit, laat daar geen twijfel over bestaan. 6,4 seconden naar de ‘100’ en een top van 243 km/h zijn niet mis. Ik kom er echter al snel achter waar het achterblijven van ‘wauw!’ vandaan komt: van onder dezelfde motorkap waar de paarden huizen. De motor klinkt niet heel inspirerend. Voor een Jaguar dan. Het sleurt, maar brult niet. Het is een anonieme gedempte schreeuw die vanuit de 2.0 liter turbo het interieur in komt. Dat zou wel wat sexier mogen. Bovendien heb ik geen idee in welke versnelling we zitten.

Echter…als je deze auto ziet zoals ze is…dan klopt het ineens wel. Het is ‘go anywhere’ personenauto met een hoog ontzorgingsgehalte. Geen racemachine. En als je dat in gedachten houdt en niet zoveel nadenkt, dan rijd je direct anders. Voelt het anders. Zolang je de auto lekker voor jou laat werken zonder je heel analoog met van alles te willen bemoeien…dan werkt ze bijzonder plezierig. En stil. En snel. En ongemerkt. En comfortabel? Nou…dat misschien wat minder. Je voelt dat er wel degelijk rekening mee is gehouden dat deze auto rap de bocht om moet kunnen. De kreet ‘Performance SUV’ moet wel worden waargemaakt. De E-Pace is stevig geveerd, zonder meer. De P300 zoals u hier in beeld ziet staat op 20 inch wielen en daarmee denk ik dat je de ideale combi hebt tussen comfort en bochtvaardigheid. Ga je groter dan zal het comfort afnemen en de bochtvaardigheid toenemen. Natuurlijk verandert ook het uiterlijk indien de keus op grotere velgen valt. Je kunt tot 22 inch overigens.

De E-Pace is verder erg stabiel; erg vertrouwenwekkend. Zowel tijdens stevig remmen als in bochten voel je weinig duik of rol. En dat ondanks het gewicht… Voel je weinig van kan ik melden en nog minder indien je de Dynamic-stand van het optionele adaptieve onderstel activeert. Dat zet onder meer de dempers straffer. Hobbels komen daarmee nadrukkelijk door, maar de auto ligt snaarstrak. En we hebben het nog steeds, mocht u (of ik) dat vergeten, over een SUV.

Bochtenridder vs. zandhaas

Om iets moois te maken moet je vaak eerst rotzooi maken. Hebben ze in Rotterdam allang in de gaten. De stad ontwikkelt permanent waardoor er altijd wel ergens een omleiding is omdat er gebouwd wordt. Het bood ons de gelegenheid om midden in de stad, de reguliere omgeving voor een hippe en luxe automobiel, tóch het AWD-systeem te testen. Deze auto moet overal kunnen komen en gedijen? Nou…prima. Proberen we dat toch. Op een milde manier, want: alleen zand, geen heuvels of modder. Ik merk daar wel even bij op dat ik ooit op het autostrand vast ben komen te staan met een achterwielaandrijver. Ik heb sindsdien weinig met crossen door het zand.

Van dat trauma ben ik verlost. Niets van dat zand gemerkt. Volgas wegknallen? Geen probleem. Links/rechts? Doen we. Prachtig. Ik had ook niet anders verwacht van een auto waarvoor leentjebuur is gespeeld bij Land Rover.

Ook later op de dag…met lage temperaturen, wat niet ideaal is voor platte bandjes en op een drijfnat wegdek…zijn de rotondes die opzettelijk met wat minder beschaving worden gerond geen enkel probleem. Grip en tractie zijn bij deze auto een zeer aanzienlijke attractie. Erg veilig en fijn. De combinatie tussen onderstel, motor en aandrijving zorgt dat je deze zware, luxe bolide met hoge snelheden op- en van rotondes kunt jagen. Het stuurt gewoon echt goed en scherp. Alsof je in een veel lagere en lichtere F-Type of XE zit.

Terugkijkend denk ik dan ook dat in alle kenmerken die de E-Pace te bieden heeft haar kracht ligt. Ze ziet er beeldschoon uit en is op meerdere manieren toch duidelijk herkenbaar als Jaguar; de power die uit de verder wat saaie motor komt, de reflexen van het onderstel en het comfortabel en stil voortsuizen op kruissnelheden die gerust hoog mogen zijn. En dat terwijl je er mee door de modder kunt ploeteren of je volle paarden- of boottrailer uit het veld kunt trekken. Gekleed in het juiste tenue is de E-Pace een prima strijddame.

Waar heeft u het over?

Het is lastig praten als het over de E-Pace gaat. Iedereen denkt namelijk dat het over een elektrische auto gaat. Of een hybride. Verwarring ligt op de loer! Hebben we het over de 3 gezusters, dan zal F-Pace (Ef-pees) vlot duidelijk zijn. In dit artikel gaat het over de E-Pace (Ie-pees) en recent is in Genève de I-Pace (de Aai-pees) voorgesteld. En die is dus wel volledig elektriek.

Naar verluidt hebben de Jaguar-medewerkers zich op de beurs niet van de stand hoeven te begeven…iedereen kwam naar hen. Ineens kwamen vertegenwoordigers van andere premium-merken ‘even kijken’. Hebben zij niet namelijk; een volledig elektrische SUV. Zo rond de zomer kunt u komen stekkeren bij Jaguar. De I-Pace (Aai-pees dus) vormt qua formaat het midden van de drie SUV’s. U mag rekenen op een vermogen van 400 pk en een actieradius volgens de nieuwe, realistischer WLTP-norm van 480 kilometer.