menu sluiten

Jaguar XJ en Daimler Super V8

Jaguar XJ en Daimler Super V8

Datum: 2019   I   Fotografie: Guido de Visser

De laatste mooie klassieke Jaguar XJ en Daimler Super V8

De  Jaguar X350 wordt wel de laatste mooie XJ genoemd.  Het klassieke XJ model waar de X350 het laatste model van was, stond tussen 1968 en 2009 bijna synoniem voor “Jaguar.”  Natuurlijk zijn er de sportieve Jaguars, maar tot 1999 waren het de enige echte saloons die door Jaguar werden geproduceerd en hebben meer dan een miljoen Jaguars met de XJ badge sinds 1968 de fabriek verlaten.

De XJ saloon, door William Lyons, in 1968 geïntroduceerd als vervanging van alle voorgaande sedan modellen is uiteindelijk de redding gebleken van Jaguar.

De van 2003-2009 geproduceerde XJ (X350) was duidelijk herkenbaar als telg uit deze lijn. Het was een mooie klassieke Jaguar, want de ronde vormen waren zeer herkenbaar, zowel in de daklijn, de voor- en achter schermen, de dubbele ronde (enigszins elliptische) koplampen en de grote ronde achterlichten.

De XJ was een succesformule waar Jaguar tientallen jaren op had gedraaid maar deze X350 onderscheidde zich, ondanks zijn gelijkenis in de klassieke vorm, van alle vorige XJ’s doordat hij van een geheel ander  kaliber was, waarmee een grote stap voorwaarts werd gezet.

De meest revolutionaire verbetering was de aluminium body. De manier waarop de verschillende delen aan elkaar waren bevestigd , was een totaal nieuw procedé. In feite is hiermee de basis gelegd voor alle huidige Jaguars die  van aluminium worden vervaardigd. De XJ werd daardoor 40% lichter en 60% stijver.  Verder had deze XJ  luchtvering, dynamische stabiliteitscontrole, adaptieve cruise-control, een multimedia systeem, noodstop assist, elektronische handrem, bi-Xenon koplampen, stem activatie, extra airbags en zelfs een verwarmd stuurwiel!

Opvallendste verschillen met de vorige modellen waren de afmetingen. Voor het eerst werd afgestapt van de lage ‘sleeky’ vorm. Daarmee werd tegemoet gekomen  aan het bezwaar van te weinig hoofdruimte, de te beperkte  beenruimte achterin en een kleine kofferbak.   Jaguar stapte daarmee  uit het te ouderwetse XJ imago en was met deze bijzondere luxueuze en moderne saloon ineens concurrerend met andere merken in dat zelfde segment.

Met de introductie van de X350 in 2003 werden direct 10  uitvoeringen aangeboden, namelijk de XJ6 saloon (3.0 Liter V6),  de XJ6 sport en de SE (Special Equipment),  de XJ8 saloon (3.5 Liter V8),  de XJ8 Sport en de XJ8 SE (3.5 Liter V8), de XJ8 sport en SE (4.2 Liter V8), de XJR en Super V8 beiden met een 4.2 Liter super charged motor. In 2004 werd er nog een extra model toegevoegd in de vorm van een 3.5 Liter Sport Premium om later dat jaar  een toevoeging te krijgen van een Souvereign model voor de 3.0 en 4.2 Liter uitvoeringen.  In 2005 kwam er een 2.7 Liter diesel  (TDVI) bij waarbij de sport en SE uitvoeringen vervangen werden door een Executive uitvoering. Vanaf het jaar 2006 werd tot 2008 een Daimler Super Eight supercharged versie op de markt gebracht, alsmede een Portfolio uitvoering.

Het meest ultieme model in deze serie was de Daimler Super Eight supercharged lwb. Dit is in feite de laatste wagen die met een Daimler badge de productieband heeft verlaten en wel in Browns Lane. Daarna werd Browns Lane gesloten. Er zijn er in  totaal 853 van gemaakt. Achterin is het misschien wel de plaats om te zitten in deze Daimler met een klaptafeltje voor je neus en rechts op de middenconsole de bediening van de audio. Wat een ongelofelijke luxe in deze Daimler: het beste Connelly leer met een prachtige D van Daimler op de hoofdsteunen en houtfineer zoals het hoort. De achterstoelen zijn onafhankelijk elektrisch in diverse richtingen instelbaar. Er is zelfs een videoscherm op de achterkant van de voorstoelen gemonteerd. De supercharger maakt deze Daimler bijzonder levendig en de wagen verplaatst zich met de 400 PK en een koppel van zo’n slordige 550 Nm met het grootste gemak.

De laatste veranderingen aan de X350 waren een grote facelift in 2007, waarbij niet alleen de voor- achterkant en het interieur onder handen werden genomen, maar de laatste twee jaar van de productie verdween ook de 3.0 Liter uitvoering van het programma. Er was een buitengewoon uitgebreid kleurenschema zowel voor het interieur alsmede voor  het exterieur. Gangbaar waren 17 en 18 inch lichtmetalen velgen, maar voor de topmodellen waren 19 en 20 inch  leverbaar.

Deze Jaguars  waren zeer geliefd en het mooie van deze XJ is dat hij zeer veel goedkoper is dan zijn nieuwwaarde: een geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

Het benzineverbruik  is zelfs voor de V8 supercharged versie 1:8, hetgeen zeer schappelijk is. De 3.0 Liter V6 uitvoering doet het met 1:9,5 uiteraard een stuk beter.

Wat betreft eventuele technische problemen:  roest kun je successievelijk vergeten, daarentegen is schade aan deze wagens een veel groter probleem.

Er zijn er kleine vervelende storingen aan het elektrisch systeem, zoals een melding dat de luchtvering niet meer werkt, die overigens spontaan weer verdwijnt, of een airco die het niet doet, of een portier dat opeens niet meer open wil gaan. Deze storingen kunnen buitengewoon irritant zijn en daar moet je wel een deskundige garage voor weten om van die problemen af te komen.

Het aantal kilometers hoeft in principe niet zo’n probleem te zijn als die niet boven de 150.000 km uitkomen.

Na deze afstand zijn remschijven aan de beurt, heeft de versnellingsbak een grote beurt nodig, zijn mogelijkerwijs wat rubbers versleten en moeten koelslangen worden nagekeken.  Let bij de aanschaf  goed op of dat soort  reparaties in de aanschafprijs zijn inbegrepen. Je krijgt dan uiteraard wel  een fantastische luxe Jaguar XJ die een mooie klassieke uitstraling heeft.