De XF Sportbrake is er

jaguarxfsportbrakelocationexterior1406171024a

Vorig jaar deed het gerucht de ronde dat de nieuwe generatie Jaguar XF er niet als Sportbrake zou komen. Chief designer Ian Callum himself zou gezegd hebben dat we geen Jaguar XF Sportbrake hoeven te verwachten, maar herriep daags daarna dat verhaal alweer via Twitter. Een half jaar later kwam zelfs een officiële bevestiging, meteen gevolgd door een reeks door Jaguar zelf verspreide foto’s van een afgeplakt prototype en later ook spionagebeelden.

Het is al twee jaar geleden dat Jaguar de nieuwe generatie van de XF voorstelde. Een sedan die uitpakte met een intensief gebruik van aluminium voor een grotere lichtvoetigheid en een fijnbesnaard onderstel. Zo goed dat het de Duitsers op dynamisch vlak in hun hemd zet. Maar van de praktische break – Sportbrake geheten -, geen spoor. De prioriteit ging toen uit naar de F-Pace.

Maar nu, twee jaar na de sedan, is de Sportbrake van de nieuwste generatie er wel. Bijna 200kg lichter dan zijn voorganger. 1.660kg is een respectabel gewicht dat betere prestaties moet combineren met een lager verbruik, zoals hij dat ook al deed bij de sedan. Daarmee deelt hij alles tot de B-stijl. Daarachter is het allemaal nieuw. Met inbegrip van de koffer die (vanzelfsprekend met de bank plat) tot 1.700l bagage lust.

 

 

 

 

 

 

Aan de achterkant zien we een strip die doorloopt in de lichten, net als bij de vorige Sportbrake. In het ontwerp van de achterlichten zit – net als bij de sedan – een F-Type-element: het LED-streepje dat even naar beneden zakt om een deel van een cirkel te vormen. Echter, in tegenstelling tot bij de sedan is het bij de Sportbrake slechts één kwart van een cirkel. Uiteraard komt de rest van het exterieur en ook het interieur overeen met dat van de sedanversie van de XF.

Wat niet overeen komt is de laadruimte. Standaard kan de Sportbrake 565 liter aan bagage meesjouwen. Een cijfer dat groeit naar 1700 liter als de volledige achterbank wordt neergeklapt.

Gigantisch panoramisch dak; Ook anders is het enorme, optionele glazen dak, waarvan de zonwering met handgebaren kan worden geopend of gesloten. Het optionele panoramische dak is zo maar eventjes 1,6 meter groot. De leverancier die ervoor instaat, kan niets groters maken. Tot hij een nieuwe oven installeert tenminste. Wellicht tegen de introductie van de volgende generatie…

Gamma; Ook onder de motorkap zijn indien gewenst indrukwekkende cijfers te vinden, want de van de sedan bekende motoren vinden allemaal hun weg naar de Sportbreake. Onder de kap komen de Ingenium-motoren van het bedrijf. Diesels maken het gros van het aanbod uit. Later komen er ongetwijfeld nog pittiger versies (maar geen XF-R S). Alleen de instapper laat zich met de hand schakelen (6-bak), al de rest doet het met een automaat (8-bak).