
Op het aanstaande 45-jarig lustrum van de JDCH zal er een aparte parkeerplek gereserveerd zijn voor de SS & Jaguar Cars tot 1951. Dit jaar is namelijk ook de viering van 100 jaar Jaguar. Alhoewel bij aanvang in 1922 de fabriek nog geen Jaguar Cars heette is het toen allemaal begonnen met de ‘Swallow Sidecar & Coach Building Company’, die gevestigd was aan de Cocker Street in Blackpool. Deze firma is later (in 1932) overgegaan in ‘S.S. Cars Company’. Werden er aanvankelijk alleen zijspannen en koetsen gebouwd voor andere firma’s, toen het bedrijf zijn naam veranderde in S.S. Cars, met bijpassend logo op de gril, werden eigen koetsen gemaakt gebouwd op chassis van Standard met een Standard zijkleppen motor. In 1935 wist William Lyons het bedrijf verder uit te bouwen, waarbij de wagens een eigen chassis en een eigen motor kregen. Tot het begin van de oorlog heette het bedrijf nog SS Cars. De modellen die verkocht werden heetten Jaguar. Uiteraard werd de naam van het bedrijf na de oorlog veranderd in Jaguar Cars Company door de associatie met het nazi regiem tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In de vooroorlogse periode en een klein gedeelte erna (tot 1951) werden auto’s gemaakt die allen het uiterlijk hadden van een jaren 30 auto met gewelfde spatborden en losse koplampen. De motoren waren aanvankelijk 6-cilinder zijkleppers, geleverd door Standard, maar vanaf 1935 waren het 6 cilinder kopklepper motoren die Jaguar zelf ontwikkeld had. De vooroorlogse periode is bijzonder belangrijk geweest voor het naoorlogse succes. Zowel qua uiterlijk als qua prestaties is daar de basis gelegd voor het bedrijf dat later Jaguar heette.