Diederiks technische vraagbaak

 

 

Contactpunten vervangen.

 

Vraag
Hoe en wanneer moeten de contactpunten vervangen worden?

 

Antwoord
Veel oudere Jaguars hebben nog een conventionele ontsteking met contactpunten. Deze contactpunten moeten regelmatig vervangen worden omdat ze na verloop van tijd kunnen inbranden waardoor de ontsteking slecht of niet meer functioneert. In grote lijnen werkt het zo: op het moment dat de contactpunten onderbreken, wordt in de bobine een kleine stroom omgezet in een grote spanning. Via de rotor en de verdeelkap wordt die spanning naar de juiste bougie afgevoerd. De condensator moet het inbranden van de contactpunten beperken maar kan het niet helemaal voorkomen. Bij een elektronisch gestuurde ontsteking gebeurt dit inbranden veel minder zodat de contactpunten wel vier maal zo lang mee kunnen gaan. (zie de eerdere besproken vraag onder elektronische ontsteking Mk 2).

 

Wanneer vervangen?
Normaal gesproken worden de contactpunten vervangen tussen de 8.000 en 10.000 km. Het is van belang om tussendoor de slijtage en het slijtagebeeld te controleren.

 

Hoe vervangen?
Als voorbeeld laten we zien hoe de contactpunten bij een Jaguar Mk II met ontsteking DMBZ6A moeten worden vervangen. Vervang ook altijd de condensator indien de contactpunten vervangen worden. Dit voorkomt vonkvorming en dus extra inbranden van de contacten. De onderbreker bestaat uit een vast contactpunt dat met de massa is verbonden en een daarvan geïsoleerde onderbrekerarm die met de aansluitklem en de aansluiting van de condensator is verbonden. Om de contacten te openen, duwt een nok van de stroomverdeleras een geïsoleerd (fiber) blokje naar buiten zodat de contactpunten geopend worden. De contactpunten zijn meestal aan het oppervlak voorzien van een laag gesinterd wolfraam dat extreem hoge temperaturen kan verdragen. De slijtage van de punten hangt af van onder andere de algehele conditie van de ontsteking, het motortoerental en het aantal cilinders.

 

Aan raakvlakjes van de contacten is te zien hoe de toestand van de ontsteking is:

  • krater en putvorming op de contacten: normale slijtage contacten;
    remedie: vervangen.
  • gelijkmatig grauw oppervlak contacten: te lichte contactdruk of te kleine lichthoogte;
    remedie: afstellen.
  • sterk ingebrande blauwe contacten: slechte condensator of kapotte bobine.
  • zwarte (koolresten) contacten: olie of vuil tussen de contacten.

 

Het vervangen van de contactpunten gaat als volgt: Verwijder de verdeelkap door de twee klemmen los te wippen. Verwijder vervolgens de rotor door licht heen en weer te draaien tijdens het naar boven trekken. Verwijder het moertje waarmee de ontstekingsdraad en de condensatordraad vastzitten en maak deze draden ook los. Let op het fiber isolatieringetje. Verwijder nu de twee schroefjes waar de contactpunten mee op de grondplaat zijn geschroefd en pak de contactpunten uit de verdeler. Nu zijn de contacten pas echt goed te beoordelen op hun conditie.

 

Verwijder vervolgens de condensator en vervang deze door een nieuwe van het juiste type. De nieuwe contactpuntjes moeten in omgekeerde volgorde van demontage weer gemonteerd worden. Let goed op dat het fiberringetje juist gemonteerd wordt. Schroef de twee schroefjes (A) waar de contactpunten mee in de grondplaat zijn geschroefd licht vast omdat er nog afgesteld moet worden. Voor de contactpunten weer te monteren is het goed om het nokkenasje van de ontsteking heel licht in te vetten met vet dat hittebestendig is. Ook kan er een druppeltje motorolie boven in de stroomverdeleras gedaan worden.

 

Verdelerkap

Afstellen
Als de contactpunten gemonteerd zitten, moet de lichthoogte van de contacten nog afgesteld worden. De lichthoogte bepaalt de tijd dat de contacten open zijn, de zogenaamde openingshoek. De lichthoogte hangt af van de motor, de ontsteking en het aantal cilinders. Bij deze Jaguar Mk 2 is de lichthoogte tussen de 0,36 en 0,41 mm. Dit is te meten met een voelermaat. Het is belangrijk dat de voelermaat schoon en vetvrij is. Om ervoor te zorgen dat de nok van de stroomverdeleras precies onder het fiberblokje van de contactpunten zit, kan men het beste de auto in een hoge versnelling zetten en net zolang heen en weer duwen tot de juiste positie bereikt is (bougies verwijderen kan ook, dat duwt minder zwaar).

 

Als het goed is staan de contactpunten al iets open. In deze positie moet de juiste afstand tussen de twee contacten bepaald worden. Het verstellen van de afstand gaat bij deze ontsteking heel gemakkelijk. Door het derde kleine schroefje (excentrisch) in de uitsparing van de contactpuntengrondplaat te verdraaien wordt de afstand tussen de contacten gewijzigd. Indien nu de juiste afstand bepaald is, kunnen de twee grote schroeven van de contactpunten weer vastgezet worden. Belangrijk is het om nog even te controleren of de afgestelde afstand nog goed is.

 

Vervolgens wordt de rotor weer gemonteerd (niet vergeten) en wordt de verdelerkap er weer opgeklemd. De contactpunten zijn nu vervangen en afgesteld. Tevens is de condensator vervangen zodat de punten onder normale omstandigheden weer enige tijd meegaan.

 

De contacthoekmeter
De afstand van de contacten kan ook door middel van een contacthoekmeter worden gemeten. Deze meter geeft bij draaiende motor de contacthoek aan. De contacthoek geeft de hoek in graden aan dat de contactpunten gesloten zijn (ofwel de tijd dat de contactpunten gesloten zijn). Indien de contactpuntafstand 0,1 mm wijzigt, verandert de contacthoek al enkele graden. Dus bij een te grote puntopening staan de punten een te korte tijd dicht en is de contacthoek te klein. De contacthoek, dus de sluitingstijd, is nodig om de maximale stroom door de bobine te laten vloeien.

 

Ook voor minder ervaren sleutelaars is het leuk om een keer zelf de contactpunten te vervangen. De contactpunten zijn regelmatige storingsbronnen, ook onderweg. En niets is leuker om onderweg bij een Jaguar zelf een storing op te lossen en weer door te rijden.

 

  Zoeken

 

 

 


 

  Onderwerpen (alfabetisch)
» 220 km/h langdurig in een Jaguar XJ12 SI
» Accu
» Airco / verdamper XJ40
» Airco kapot na stallingsperiode
» Autobrand voorkomen
» Banden
» Beslagen voorruit bij ingeschakelde airo
» Bougies
» Brand voorkomen in V12-injectiemotor
» Brand: voorkomen, oorzaken en blussen
» Brandstofmengsel te rijk bij koude start
» Cardanas: kruiskoppelingen vervangen
» Concours regels JDCH
» Condensvorming op de voorruit
» Contactpunten vervangen
» Controlelampje ABS antilock failure
» Daimler XJ serie I met middenmotor
» Dry Sump motoroliesmeersysteem
» Dynometer
» Elektronische ontsteking MK 2
» FEHAC nieuws
» Hoofdkoppelingcylinder-revisie
» Kentekenplaten per 01-02-2000
» Kilometerteller afstellen
» Kilometerteller repareren (Smith Z.46588 860)
» Koelvloeistof
» Koplampen XJ 40: van vierkant naar rond
» Koplamphoogte afstellen
» Luchtfilter
» Motor V12 - algemene beschrijving
» Motor XK - algemene beschrijving
» Motorschade bij Jaguar V12 en de oorzaak
» Nieuwe remvloeistof
» Noodzakelijk onderhoud van de airco
» Olie Borg Warner automatische versnellingsbak
» Olie voor Jaguar 3.8 S met overdrive
» Onderhoud klassieke auto
» Ontsteking
» Over- en onderstuur
» Overdrive. Hoe werkt het en welke storingen kunnen optreden?
» Pech onderweg voorkomen
» Radiatordop
» RDW keuring en APK anno 2011
» Rembekrachtiging
» Remlichtschakelaar MK II vervangen
» Remmen MK II ombouwen naar moderne remmen
» Remsysteem ontluchten
» Remvloeistof - diverse vragen
» Restauratie Mark II met foto's
» Restauratiestip 2
» Restauratietips 1
» Revisie hoofdkoppelingscilinder
» Revisie Hoofdkoppelingscilinder (dec 09)
» Richtingaanwijzer Mark VII
» Roest in deuren Mark I en II
» Sensorstoring bepalen met VCM-systeem
» Storing in Ecu
» Stoterbussen XK en loszittende geleidebussen
» Stuurhuis dat lekt bij Jaguar S-Type
» SU carburateur (constant vacuĆ¼m carburateur)
» Supercharger (meer vermogen bij standaardmotor)
» Thermostaat
» Uitdeuken zonder spuiten
» Uitlaatspruitstuk lekkage
» Veiligheid voor alles
» Veiligheidsgordel verplicht?
» Versnellingsbak zorgt voor stillere motor
» Viscositeitaanduiding motorolie met SAE classificatie
» Voorveren XJ6 vervangen?
» Winterslaap van een Jaguar